W Candela C 8 korde Stockholm Aland C 8

Candela C-8 "slog världsrekord" och körde Stockholm-Åland fram och tillbaka på en dag. Foto: Martin Ridne, Candela

Båtnytt

Candela C-8 körde Stockholm–Åland

Den elektriska bärplansbåten Candela C-8 kördes från Stockholm till Åland och tillbaka på en dag. Och det krävdes endast ett fåtal laddningstillfällen.

Text: Fredrik Olsson • 2024-09-12 Uppdaterad 2024-10-15

Nyligen körde ett team från svenska elbåtstillverkaren Candela sin bärplansbåt C-8 mellan Stockholm och Åland. De återvände samma dag och gjorde enligt egen utsago resan med 95 % lägre kostnader jämfört med en båt som drivs med fossila bränslen.

– Vi ville visa att utsläppsfria långresor till havs inte bara är möjliga, utan även billigare än med fossilbränsledrivna båtar, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela, i ett pressmeddelande.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/reportage/tv-forsta-intrycket-batnytt-ar-forst-ut-att-kora-svenska-svavande-elbaten-candela

Tekniken med bärplan innebär mindre friktion mot vattnet, vilket möjliggör både längre räckvidd och högre hastighet med batteridrift. Candela kallar själva resan för ett världsrekord det är första gången en elbåt korsar Östersjön, formellt sett mellan Sverige och Finland (Åland).

Resan startade i Stockholms Frihamn kl. 06.00, med ett laddstopp i Kapellskär innan båten nådde Mariehamn på Åland vid lunchtid. Där välkomnades de av Ålands lantråd, Kristin Sjögren. Elbåten återvände till Stockholm på kvällen, efter ytterligare ett laddstopp, och anlände i ett dimmigt Stockholm kl. 23.30.

– Att flyga över Ålands hav i total tystnad och utan slag och stötar var helt magiskt, säger Gustav Hasselskog.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/candela-c-8-redo-for-massproduktion

Lite kaxigt säger Gustav Hasselskog att den räckviddsångest de hade inte var för den egna båten, utan för fotografens bensindrivna följebåt.

­­– De behövde tanka sex gånger under resan, medan vi bara laddade tre gånger.

Följebåten, som var av liknande storlek, behövde tanka för 750 € under de 150 sjömilen – medan Candela C-8 förbrukade 213 kWh el, till en kostnad av cirka 40–50 €.

– Vi talar om 95 % lägre driftskostnader. Detta är en revolution som gör sjötransport konkurrenskraftig gentemot landtransport när det gäller kostnader, vilket vi nu kommer att visa i Stockholms kollektivtrafik.

Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/candelas-pendelbat-ar-fardigtestad

Det Gustav Hasselskog syftar på är Candela P-12, företagets nya bärplansfärja med plats för 30 passagerare, som ska börja trafikera sträckan Ekerö–Stockholms stadshus. Färjan förväntas halvera restiden, detta eftersom den inte skapar skadliga svallvågor, vilket ger den tillstånd att färdas snabbt på innerstadens vatten.


Text: Fredrik Olsson • 2024-09-12

Rulla till toppen